Hur går det till?
Syftet med den här sidan är att förklara hur ett typiskt arbetsförlopp ser ut. I nedanstående exempel har kunden beställt en stillbild
av ett rum som endast existerar i ritningsform. Klicka på bilderna för att se dem i större format.
|
Modellering
För att kunna skapa en 3D-bild måste objektet modelleras i ett 3D-program. Ofta kan kunden bifoga ritningar i något CAD-format
vilket underlättar modelleringen men i princip kan vi utgå från vilket material som helst.
Bild 1 visar 3D-modellens första stadium som trådmodell (wireframe på engelska).
|
Flat shading
Bild 2 visar samma modell med ytor och den enklaste ljussättningen - s.k. 'flat shading'. I vissa projekt kan syftet med
visualiseringen vara att få en enkel rumsuppfattning och då kan det räcka med en så här modell, men i det här fallet
har kunden önskat en verklighetstrogen bild som kan tilltala en köpare. Därför fortsätter vi med att textura modellen.
|
Texturering
Att texturera innebär att applicera material eller bilder på modellens ytor.
Bilden får genast mer liv men utan ordentligt ljus känns den fortfarande platt och tråkig - se bild 3.
|
Ljussättning
Att skapa ett realistiskt ljus i en virtuell miljö är ganska komplicerat.
Vi matar in uppgifter om
hur ljuset faller in utifrån, hur eventuella lampor i modellen lyser och hur alla material
reflekterar ljus. Ett renderingsprogram räknar därefter ut hur ljuset faller i modellen, något som kan
ta flera timmar bara för en enda bild - se bild 4.
|
Post production
Även när renderingsmotorn är färdig med bilden återstår det oftast en del efterarbete, även kallat post production.
I det här fallet har vi lagt in en bakgrundsbild som syns genom fönstren, och korrigerat färgen i bilden något - se bild 5.
Visa hela förloppet som en film - Kräver Flash.
|